Actief USP

Focus

Constant concentreren tijdens een werkdag is een uitdaging en vereist veel energie. Sporten vernieuwt niet alleen uw energie fysiek, maar ook mentaal: zelfs een korte hoeveelheid beweging heeft een positieve invloed op uw aandacht, geheugen en snelheid bij informatieverwerking. Actieve pauzes hebben een positieve invloed op de cognitieve prestaties op basis van een verplaatsing van corticale activiteit en hersenfuncties positief te moduleren door de neurale activiteit te vergroten en / of door extra hersengebieden te activeren. Na het sporten ben je mentaal geladen en klaar om je werkuitdagingen aan te gaan!

Bovendien helpt sport bij het ontwikkelen van het leven en zachte vaardigheden, een combinatie van sociale vaardigheden en communicatieve vaardigheden waarmee mensen in hun omgeving kunnen navigeren, goed kunnen samenwerken met anderen, goed kunnen presteren en hun doelen kunnen bereiken met aanvullende harde vaardigheden. Oefenen en trainen leidt tot een toename van kenmerken zoals betrokkenheid, veerkracht, teamwork, middellangetermijnplanning, nederlaagacceptatie en succesmanagement, de ambitie en de vastberadenheid om doelen te bereiken.

Oefening

Bouw je personage op met sessies van BRN en doe mee met de (gratis!) Bootcamp, die te vinden is in de kalender. Je kunt ook je aandacht stimuleren met spelstrategieën in tennis en squash of teamsporten zoals futsal.

Bronnen

Fernandes M. de Sousa, A., Medeiros, A. R., Del Rosso, S., Stults-Kolehmainen, M., & Boullosa, D. A. (2019). The influence of exercise and physical fitness status on attention: a systematic review, International Review of Sport and Exercise, 12(1), 202-234.

Watson  R. R. (2017). Physical activity and the aging brain. Effects of exercise on neurological function. Academic Press, Elsevier Inc.

Wollseiffen, P., Ghadiri, A., Scholz, A., Strüder, H. K., Herpers , R., Peters, T., & Schneider, S. (2016). Short Bouts of Intensive Exercise During the Workday Have a Positive Effect on Neuro-cognitive Performance. Stress and Health, 32: 514–523.

Zoek